7  Simpele SEO-tips voor jouw blog

Heb je een blog en wil je daarmee meer bezoekers (en dus lezers!) aantrekken, dan is SEO een belangrijk onderdeel. Met SEO (ofwel zoekmachine optimalisatie) maak je je blog beter vindbaar voor bezoekers en zoekmachines. In zo’n blog is het belangrijk om gebruik te maken van belangrijke keywords, alineas en headings. Je achterhaalt waarmee mensen zoeken in zoekmachines en neemt deze zoekopdrachten mee in jouw artikel. Je biedt nu precies wat mensen zoeken, waardoor zoekmachines jouw blog gaan waarderen en hiermee kom je hoger in de zoekmachine van Google, Yahoo en Bing.

Wil je snel resultaten boeken met weinig inspanning? Dan zijn deze 7 seo tips voos voor zoekmachine optimalisatie zeker handig om direct toe te passen op jouw blog.

Gebruik maken van de juiste zoekwoorden

Het gebruik van zoekwoorden is één van de belangrijkste tips om direct toe te passen in jouw artikelen. Je moet erachter komen waarop mensen zoeken in de zoekmachines wanneer zij een probleem ervaren. Via de Google Zoekwoordplanner achterhaal je snel de zoekwoord combinaties en de maandelijkse volume. Idealiter schrijf je per relevante zoekterm een stuk. Stop de woorden in de titel, de inleiding, tussenkopjes en verwerk ze af in afbeeldingsnamen en -omschrijvingen. Zoekmachines crawlen alle hiervoorgenoemde onderdelen.

Stop zoekwoorden in de links

Het stoppen van zoekwoorden in links zijn zeer relevant voor interne links, een SEO onderdeel. Link je bijvoorbeeld naar een ander artikel, stop dan zoekwoorden in de gelinkte tekst, zoals ik hiervoor gedaan heb. Deze pagina verwijst jou nu door naar de zoekwoorden pagina. Hiermee geef je waarde van de ene pagina aan een andere pagina en laat je de Google bots makkelijker door jouw website heen gaan. Door dit structureel te blijven doen, zal je waarschijnlijk snel mooie rankings krijgen van Google!

Zorg voor (externe) links naar jouw blog

Links is waarschijnlijk de belangrijkste onderdeel voor zoekmachine optimalisatie. Het proces heet ook wel ‘linkbuilding’. Er komen heel veel pagina’s in aanmerking voor hoge posities bovenin de zoekresultaten, waardoor autoriteit een belangrijke factor is. Als veel mensen op je stemmen, betekent dat je betrouwbaar bent. Zo ziet Google dat ook. Als veel gerelateerde websites naar jou verwijzen, doe je er blijkbaar toe. Google beloont dit met betere zoekresultaten, je hebt jezelf al bewezen.

Een manier om als blogger aan links te komen is gastbloggen. Schrijf een artikel voor een ander blog en bied deze gratis aan ter publicatie. Plaatst de ander het stuk, dan mag je als dank een afsluitend kader met informatie over jezelf en een backlink naar jouw website plaatsen. Een aanrader dus!

Nodig dus ook vooral gastbloggers uit. Je krijgt zo extra artikelen en de schrijvers verwijzen vaak op hun blog naar het stuk.

Wees actief en blog regelmatig

Zoekmachines proberen mensen zo goed mogelijk na te doen. Als jij mag kiezen tussen een steengoed blog waarbij er dagelijks content op geplaatst wordt of een hobbyblog waar eens per kwartaal een blog op geplaatst wordt, waar geef jij de voorkeur dan aan? Precies, een actieve blog. Hoe vaker je iets publiceert, hoe sneller een zoekmachine jouw blog bezoekt. Hierdoor vindt hij er altijd wat nieuws en onthoudt hij dit.

Maak het delen makkelijk via Social Media

Social Media is ook een belangrijke SEO-factor geworden. Het delen van artikelen speelt dan ook mee bij je SEO-score voor Google. Blogs die via Social kanalen als Facebook en Instagram veel gedeeld worden, brengen veel waarde met zich mee. Aanbevelingen, tweets en likes worden steeds belangrijker voor de zoekmachines. Maak het delen van jouw artikelen daarom zo makkelijk mogelijk met duidelijke social media knoppen en moedig delen aan!

Cluster onderwerpen

Mensen zoeken in zoekmachines met hun eigen woorden en synoniemen. Je kunt een van deze combinaties kiezen om over te bloggen, maar je kan ook clusters maken.

Schrijf verschillende blogs op basis van zoekwoordenonderzoek en link onderling naar de stukken. Gebruik in de gelinkte tekst een keyword (zoals beschreven in punt 2). Hiermee geef je de interne waarde van pagina naar pagina en wekt hiermee bij de Google bots op dat jij de specialist bent op het gebied van dit hoofdzoekwoord in al zijn varianten.

Richt je op interactie en lok reacties uit

Zoekmachines zijn dol op unieke content. Dat zijn jouw eigen blogs, maar ook de racties die mensen eronder schrijven en helemaal als hier zoekwoorden in terugkomen. Je ziet bijvoorbeeld bij webshops als bol.com steeds meer reviews van mensen die het product gekocht hebben. In de reacties staan namen en typenummers en dit geeft zoekmachines heel veel houvast. Zij noemen gelijk allerlei positieve- en negatieve punten van het product.

Bloggen draait om interactie en je wilt bij de lezers iets losmaken. Dit kan een vorm van emotie zijn of het afnemen van een product/dienst. Laat je blog dus leven!