Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die naar de eigen site verwijzen. Linkbuilding heeft als doel om meer bezoekers op de website te krijgen.

Daarnaast is linkbuilding van essentieel belang voor de vindbaarheid in Google. Google ziet de links van andere websites naar jouw website als stemmen. Als je veel stemmen krijgt, krijg je ook meer waardering van Google. Deze waardering zorgt ervoor dat je website beter scoort in zoekmachines dan websites die weinig backlinks hebben.

Kwalitatieve links

Het internet is gebaseerd op links tussen websites. Alle websites zijn aan elkaar gelinkt tot een groot net; het internet. Linkbuilding is het verkrijgen van goede, kwalitatieve links naar je website. Zo’n (externe) link kun je zien als een stem op je website. Zoekmachines belonen websites die veel stemmen van andere websites hebben gekregen, waardoor je website zal stijgen in de zoekresultaten.

Manieren om links te genereren

  • Je website inschrijven bij directories (startpagina’s, overzichtspagina’s)
  • Links ruilen met andere websites
  • Gastbloggen, artikelen schrijven voor een andere websites
  • Het inzetten van social media
  • Kopen van links

Wat is kwalitatieve linkbuilding?

Waar vroeger kwantiteit een rol speelde, speelt de kwaliteit van een link tegenwoordig ook mee. Er zijn 3 factoren waarop Google nu links beoordeeld:

  1. Relevantie
  2. Autoriteit
  3. Uniekheid

Relevantie

Relevantie is zeer belangrijk bij linkbuilding. De links die je ontvangt dienen relevant te zijn aan het onderwerp van je website. Dat wil zeggen dat een autospeciaalzaak meer heeft aan een link van een autobandenfabriek, dan aan een link van een fietsenmaker. Ook de anchortekst (de tekst waar een link achter verschuild zit) dient relevant te zijn.

Autoriteit

Hoe hoger de autoriteit van de verwijzende website, des te meer waarde de link zal geven aan jouw website. Een website bouwt autoriteit op door een gevarieerd linkprofiel te verzamelen. Links van verschillende websites met een relevant onderwerp en hoge autoriteit zijn voor zoekmachines een teken van betrouwbaarheid.

Uniekheid

Als derde is uniekheid een factor die invloed heeft op de kwaliteit van het externe linkprofiel. De verkregen links dienen van verschillende websites te komen. De websites zijn bij voorkeur op verschillende IP-adressen gehost. Hoe unieker en des te meer variatie van de backlinks, des te beter dit is voor het extern linkprofiel van een website.

Hoe beoordeel je links?

  • Trust- and citation flow. De Majestic tool analyseert de trust- en citation flow van een website. Aan de hand van deze gegevens kan de trustratio uitgerekend worden met behulp van de volgende formule: trustflow/citationflow = trustratio. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat een hoge trustratio beter is.
  • DA en PA. De Moz toolbar laat zien wat de Domain Authority en Page Authority van een website en webpagina zijn. Hoe hoger dit nummer, des te beter. Echter, dit wordt vaak ook bepaald door de leeftijd van een website. Daarmee hebben de wat jongere pagina’s vaak automatisch een lagere score.
  • Follow vs. no follow links. Wat betreft linkbuilding zijn follow links effectiever. Zij geven namelijk een Page Rank door aan de andere websites. De follow pages kunnen dus gevolgd worden door Google en worden daarom ook meegenomen in het externe linkprofiel. No follow links kunnen evengoed waardevol zijn voor een website. Google volgt ze niet, maar bezoekers wellicht wel.
  • Spam score. Met de Moz Open Site Explorer kun je websites analyseren om de risico’s te meten. Hoe hoger de spam score, des te onbetrouwbaarder de website. Een verwijzing vanaf een website met een hoge spamscore wil je dus liever niet.
Contact opnemen
GRATIS SEO SCAN T.W.V. €450

Waarom Online Brains?

  • 85% van de websites die wij analyseren loopt omzet mis

  • Bewezen Succesformules

  • +10 jaar ervaring in Online Marketing

  • Scherpe Prijzen

  • Persoonlijke Online Marketing Consultant

  • Maandelijks opzegbaar

Onze diensten

Klanten waarvoor wij hebben gewerkt

Onze werkgebieden

Noord-Holland

Zaandam
Amsterdam
Haarlem
Hoofddorp
Beverwijk
Zaandijk
Koog a/d Zaan
Heemstede
Purmerend
Uitgeest

Zuid-Holland

Den Haag
Rotterdam
Leiden
Zoetermeer
Scheveningen
Delft
Katwijk
Gouda